10/19/2016

Machu Picchu vinkit

Tänään on kaks viikkoa siitä, kun saavuin takas Suomeen. Tuntuu että matkasta olis jo ikuisuus enkä missän olis ollukaan... Sen verran hyvin arki otti taas vallan.

Vihdoin sain viimeisteltyy tän postauksen eli mun vinkit Machu Picchulle matkaaville!



Kannattaa käydä kattomassa nää Kerran elämässä sivuston artikkelit Machu Picchusta: Machu Picchu-opas & Matka Machu Picchulle

1. Jos haluut ensimmäiseen Machu Picchulle menevään bussiin, ole jonottamassa ennen neljää. 
Mä tulin 3.55, siellä oli jo porukkaa ja viis minuuttia myöhemmin jono mutkitteli jo pitkälle.

2. Tarpeeks vettä ja eväitä! Mulla oli liian vähän vettä, koska olin lukenu, ettei muovisia puolloja saa viedä alueelle. Eväistäkin oli juttua, mutta ei reppuja tarkistettu mitenkään. On ikävää, jos kesken hienon retken tulee nälkä ja jano.

3. Ota hyttysmyrkkyä tms. ainakin jos aiot kävellä Machu Picchulle. Ötököitä oli varjoisissa ja tuulettomissa paikoissa, mutta muuten niistä ei ollut haittaa. Puremat on kipeitä ja kutiavia patteja.

4. Lämmintä vaatetta, jos olet paikalla jo aamulla.


5. Aurinkorasvaa, sillä vaikka aamu on sumuinen ja harmaa, päivällä aurinko porottaa hyvin todennäköisesti.

6. Junalippujen osto ja matka Cuscosta Machu Picchulle vaikutti kauhean hankalalta, mutta ei se loppujen lopuksi ollut. Junaliput on todella kalliit, joten mun vinkki on, että otat minibussin Ollantaytamboon ja oot siellä ainakin yhen yön (koska sielläkin on nähtävää) ja jatkat sieltä junalla seuraavana päivänä.
Tulin takaisin Ollantasta taksilla kahden muun ihmisen kanssa ja matka maksoi vain 7 euroa, eli ei paha vaihtoehto sekään, jos haluaa helpon ja nopean matkan minibussin sijaan.


7. Ainoat vessat on porttien ulkopuolella, mutta voit lähteä porteista ulos vessatauolle ja palata takaisin samalla lipulla.

8. Jos haluat kiivetä Wayna Picchulle, kannattaa valita myöhempi ryhmä, toisin kun minä tein.. Aamulla ehdit kiertää Machu Picchua rauhassa ilman turistirysiä ja kun olet päässyt vuoren huipulle, pilvet ovat varmasti jo väistyneet.




Mulla meni kokonaisuudessaan Machu Picchu-reissulle ~170e (Itse Machu Picchu lippu, Inca-juna, Bussi kyyti ja matkat Cuscosta Ollantaan) Tota summaa olis saanu pienennettyä kävelemällä noita matkoja eikä menemällä laiskasti kyydeillä, mutta patikoiminen ei ollu se mun suunnitelma.

Nää oli aika perusjuttuja ja osa tulee esiin noissa artikkeleissakin, mutta jos joku lukee tätä blogia joskus myöhemmin niin saa laittaa kommenttia, mä vastaan kyllä! :)

-Crista-

2 kommenttia:

  1. Upeita kuvia ja ihana vinkkipostaus! Tää on näitä kohteita minne ei iha njokainen matkustakaan :D

    VastaaPoista
  2. Ihanaa kun jaksoit kommentoida, nää tuo niin paljon lisää motivaatiota!

    VastaaPoista